Thema: functiemenging Uitbreiding woongebied in de Rotterdamse haven. Beeld: Platform 31 De aandacht voor de gezondheidseffecten van geluid groeit. Uit onderzoek blijkt dat een verhoogde geluidbelasting onder andere kan leiden tot slaapverstoring en verminderde concentratie. Het RIVM heeft onderzocht welk geluid mensen als hinderlijk ervaren. 47 procent van de Nederlanders ervaart hinder van wegverkeer. De grootste veroorzaker van het wegverkeer ligt bij bromfietsen: 40 procent noemt dit geluid hinderlijk, terwijl het aandeel van bromfietsen slechts 10 procent van het totale wegverkeer is (CBS Statline). Als tweede scoort geluidsoverlast van buren met 37 procent. Dit zijn contactgeluiden in huis (traplopen, dichtdoen van deuren, lopen op harde vloeren) en buitenactiviteiten. Hinderbeleving en gezondheid De uiteindelijke gevolgen kunnen ingrijpender zijn dat alleen het ervaren van geluidshinder. Mensen ervaren stress, wat weer kan leiden tot een verhoogde bloeddruk of zelfs tot hart- en vaatziekten en psychische aandoeningen. Hoewel het logisch is dat bouwers moeten voldoen aan normen en richtlijnen bij het realiseren van woningen op geluidbelaste locaties, is het goed om te beseffen dat er geen een-op-eenrelatie is tussen geluidnormen, hinderbeleving en gezondheidseffecten. Voor bromfietsen gelden bijvoorbeeld geen specifieke normen. Met andere woorden: ook in situaties waar wel aan de normen wordt voldaan kunnen hinder en gezondheidseffecten optreden. Daarnaast zijn er bronnen die een relevante geluidbelasting met zich meebrengen, maar waarvoor geen normen gelden, bijvoorbeeld waar het gaat om scheepvaartlawaai. Een ander interessant gegeven is dat geluidshinder gedeeltelijk een subjectieve component heeft. Elke persoon beoordeelt geluid anders. Wat de een als lawaai ervaart, kan iemand anders JAARGANG 15 • NUMMER 01 • BT >> PAGINA 17 Pagina 16
Pagina 18Scoor meer met een online shop in uw vaktijdschriften. Velen gingen u voor en publiceerden gidsen online.
BT 1 2020 Lees publicatie 421Home