Ingezonden systeem dat klaar is voor circulaire economie, goede banen en een aantrekkelijke leefomgeving. We hebben weinig geleerd van eerdere discussies over ‘verrommeling’ en ook nu wordt herstructurering van bestaande terreinen te complex bevonden. ns distributienetwerk, dat we graag beschouwen als een geoliede machine die onzichtbaar, geruisloos en naadloos op de achtergrond meedraait om ons snel en goedkoop on-demand van dienst te zijn, staat terecht volop in de belangstelling. Het advies (X)XLverdozing - minder, compacter, geconcentreerder, multifunctioneler uit 2019 van het College van Rijksadviseurs (CRa) kreeg in de media veel aandacht en versterkte de discussies over de ‘verdozing’ van het landschap, die al een tijd speelden in Noord-Brabant, Gelderland en Zuid-Holland. Moties van CDA en D66, die het kabinet net voor de kerst opriepen na te gaan hoe we de verdozing kunnen afremmen en hoe we beter kunnen sturen op de toegevoegde waarde van logistiek, werden met grote meerderheid aangenomen. Tegelijkertijd heeft ons land wéér een record kerstperiode achter de rug, met duizenden extra inhuurkrachten in de distributiecentra en uw buren of uzelf als verzamelpunt voor onbezorgde pakketjes. Nieuwe faillissementen van winkelketens gaan gelijk op met de komst van Amazon. Logistiek is een enabler van de economie, zegt men, maar van welke? Wat wordt het nieuwe mantra na Nederland Distributieland, dat recht doet aan de duurzame koers? Door de huidige aandacht voor de schaal van sommige loodsen, lijken we de bredere uitdaging te missen: een toekomstproof bedrijfsecoClustering en verduurzaming Het thema verloodsing kunnen we het beste benaderen als onderdeel van het bredere debat over de noodzakelijke verduurzaming van bedrijventerreinen. Men vergeet vaak dat bedrijventerreinen en logistiek cruciaal zijn voor de regionale ondernemers en banen. Footloose logistiek vastgoed, zonder wortels in dat regionale ecosysteem, soupeert echter een steeds groter deel van het aanbod van nieuwe terreinen op, terwijl de overheid te weinig aandacht heeft voor het beheer en de kwaliteit van wel er is meer aandacht nodig voor de herontwikkeling van bestaande bedrijventerreinen. Het college signaleerde dat het huidige vraaggericht ontwikkelen gepaard gaat met een gebrek aan regie. Er is tevens te weinig zicht op de impact die verdozing heeft op landschap, stad en infrastructuur. Provincies en gemeenten staan voor de uitdaging het weinig duurzame en regionaal te vrijblijvende planningssysteem aan te pakken. In het debat rond de Nationale Omgevingsvisie (NOVI) en de energietransitie waren bedrijventerreinen opvallend afwezig, constateert BrabantAdvies (2019). Ze ontbreken in het Klimaatakkoord, terwijl juist deze gebieden een groot potentieel voor transformatie en verduurzaming bezitten. TNO toont aan dat, wanneer we 250 bedrijventerreinen verduurzaEen nieuwe mantra voor logistiek Nederland bestaande terreinen. Er zijn nauwelijks middelen om bestaande terreinen aan te pakken en bij bezuinigingen wordt het eerst gekeken naar beheer, onderhoud en handhaving van werklocaties. Voor de woningbouw kijken gemeenten steeds vaker naar verouderde bedrijventerreinen met als gevolg dat werklocaties de stad worden uitgedreven naar alleen met de auto bereikbare locaties. Ondanks de Ladder voor duurzame verstedelijking zijn er nog steeds geen harde afspraken dat nieuwe terreinen niet leiden tot het kannibaliseren van bestaande terreinen. Op papier wordt dat wel beschreven. Het genoemde CRa-advies gaat uit van meer clusteren en stapelen van logistiek, gecombineerd met andere functies, liefst op brownfields. Oftemen, we een totale energiebesparing realiseren van 32 petajoule (PJ). Dat is ruim 5 Mton bespaarde CO2, méér dan het sectordoel van 3,4 Mton voor de gebouwde omgeving uit het Klimaatakkoord. Het totale energieverbruik van bedrijventerreinen en werklocaties in Nederland bedraagt in totaal bijna 700 PJ. Dat is veel meer dan het energieverbruik van alle Nederlandse huishoudens bij elkaar. Stadszaken.nl ging zelfs zo ver door te stellen dat de ‘bedrijventerreinaanpak meer loont dan de wijkaanpak’. In het verlengde hiervan nemen de circulaire ambities van bedrijventerreinen zelfs fors toe. Verloodsing Bij het vormgeven van Nederland Distributieland was duidelijk dat deze een achteruitgang van ruimtelijke kwaliteit zou veroorzaken (Hoofdlijnen discussie NRP, 1986). Toen begin JAARGANG 15 • NUMMER 01 • BT >> PAGINA 33 Pagina 32

Pagina 34

Heeft u een mailing, blue berry of e-reclamefolders? Gebruik Online Touch: jaarverslag online uitgeven.

BT 1 2020 Lees publicatie 421Home


You need flash player to view this online publication