Ingezonden Groeiverschillen 2019 t.o.v. 2018 -2.0 - -1.2 -1.2 - -1.1 -1.1 - -0.8 -0.8 - -0.6 -0.6 - -0.4 -0.4 - 0.0 0.0 - 6.0 Legenda Groeiverschillen 2019 t.o.v. 2018, in % -3.5 - -2.0 -2.0 - -1.2 -1.2 - -1.1 -1.1 - -0.8 -0.8 - -0.6 -0.6 - -0.4 -0.4 - 0.0 0.0 - 6.0 gevolgen voor de eigen sector, welke consequenties heeft het vervolgens voor andere sectoren en ten slotte voor de economische prestaties van de gehele regio? 25 0 25 50 75 100 km Bron: CBS (2020), bewerking Rienstra Haarlemmermeer Laten we dit nu eens toepassen op onze gezamenlijke winnaars van gisteren, te beginnen met Haarlemmermeer. Haarlemmermeer herbergt in belangrijke mate de Mainport Schiphol. En deze Mainport wordt door zijn internationale vervoersrelaties zeer hard getroffen. Zo nam het aantal vliegbewegingen in maart en april 2020 met 80 à 90% af. Passagiers worden nauwelijks nog vervoerd, deels vindt er nog substitutie met vrachtvluchten plaats. Nu is de luchtvaartsector met een aandeel van 0,6% in de totale nationale economie geen grote speler, maar regionaal wel sterk geconcentreerd op een beperkt aantal locaties, met Schiphol als toplocatie voor Nederland. De luchtvaart is er voor een belangrijk deel ook verantwoordelijk voor de hoge economische groei, zo blijkt uit de jaarlijkse Regionale Rekeningen van het CBS. Werkzame personen wonen niet alleen in de Haarlemmermeer, maar komen ook uit de rest van de Metropoolregio Amsterdam, waaronder een grote groep forensen uit Almere. Dus ook de afhankelijkheid van deze omliggende regio’s en steden, bijvoorbeeld als het gaat om werkloosheid en inkomensverlies met gevolgen voor bijvoorbeeld consumptieve bestedingen in de woongemeenten, is een punt van aandacht. brengt? Zijn de regionale winnaars van gisteren, Haarlemmermeer en Almere, opnieuw de winnaars van morgen? Het is inderdaad mogelijk om met de huidige kennis dergelijke vragen te kunnen beantwoorden. Daarvoor gebruiken we het instrument van de regionale input-outputanalyse. Regionale input-outputtabellen geven een zeer gedetailleerd beeld van de productieprocessen in een regio, de vraag en het aanbod van goederen en diensten in een regio en de relaties van sectoren in een regio met zowel andere sectoren in de regio als met sectoren in de rest van Nederland en met het buitenland. Het is gebruikelijk om met deze analysetechniek de economische effecten van investeringen en bestedingen in kaart te brengen. Maar ook het omgekeerde is mogelijk: wat gebeurt er als productie of omzet in een bedrijf of sector geheel of gedeeltelijk wegvalt? Wat heeft dat direct voor Met behulp van een door mij geconstrueerde input-outputtabel voor Haarlemmermeer kunnen we het productie- en omzetverlies van de luchtvaartsector op zijn economische effecten doorrekenen. Een belangrijk deel van de productiewaarde bestaat uit export. Voor de gehele vervoer- en opslagsector in de Haarlemmermeer gaat het dan om ongeveer twee derde deel. De luchtvaart neemt naar schatting 69% van de productie van deze sector voor zijn rekening. Het economisch bureau van de ING heeft een tweetal scenario’s voor de NederJAARGANG 16 • NUMMER 02 • BT >> PAGINA 27 Pagina 26

Pagina 28

Interactieve internet nieuwsbrief, deze PDF of cursus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online bladerbaar op uw website plaatsen van digi-presentaties.

BT 2 2020 Lees publicatie 422Home


You need flash player to view this online publication