Ingezonden landse economie in 2020 geschetst, waarvan het basisscenario op dit moment het meest realistisch lijkt. Het gaat daarbij om een ontwikkeling die de economie in de maanden maart en april door de intelligente lockdown het meest doet krimpen, maar die Een omzetverlies van 3,0 miljard euro in de luchtvaartsector betekent een totaal verlies van productiewaarde in de regio Haarlemmermeer van 3,8 miljard euro. De specialistische zakelijke diensten, uitzendbureaus en verhuur van roerende goederen zoals Een omzetverlies van 3,0 miljard euro in de luchtvaartsector betekent een totaal verlies van productiewaarde in de regio Haarlemmermeer van 3,8 miljard euro zich gaandeweg door versoepelingen van de maatregelen vanaf de maand mei tot het 95%-niveau van december 2019 herstelt. Dit scenario is in die zin optimistisch dat het geen rekening houdt met een tweede lockdown of gedeeltelijk uitstel of afstel van versoepeling in bepaalde sectoren. Een dergelijk herstelpatroon zou zich ook in de luchtvaart kunnen voordoen, zeker als de interne Europese grenzen voor internationaal personenvervoer weer worden opengesteld. Of dit ook voor intercontinentale vluchten geldt, bijvoorbeeld met de Verenigde Staten als belangrijke passagiersmarkt voor de KLM, moet voorlopig worden afgewacht. Zelfs als dit optimistische scenario van ING realiteit wordt, is de invloed op de regionale economie van Haarlemmermeer ingrijpend, zo blijkt uit de resultaten van onze regionale input-outputanalyse. Het gaat hierbij nu alleen om de zogenoemde 1e orde-effecten voor de regio Haarlemmermeer. Het moge duidelijk zijn dat deze effecten zich in nieuwe rondes sectoraal en (inter)regionaal verder voortzetten totdat er meer zichtbaar is. geen effect BT • JAARGANG 16 • NUMMER 02 autoverhuur zijn naast de overige onderdelen van de vervoer en opslagsector (personen- en goederenvervoer over de weg) de belangrijkste eerste slachtoffers van dit verlies in de regio. In totaal gaat het om een potentieel verlies van bijna 1,5 milkomens- en werkgelegenheidsverlies van werkforensen op Schiphol, sprake van een andere situatie dan in de Haarlemmermeer. De bevolkingsgroei en de bouw van woningen zetten zich gedurende de eerste maanden van 2020 gewoon voort. En ook de leasebedrijven zoals LeasePlan Nederland (hoofdkantoor op de Zuidas in Amsterdam) en Athlon Car Lease laten nog groeicijfers over het eerste kwartaal van 2020 zien (LeasePlan, 8 mei 2020: +5,6%). Toch is ook bij deze bedrijven sprake van voorbereiding op financiële klappen als gevolg van het niet kunnen voldoen aan de leasetarieven door bedrijven en particulieren in de rest van het jaar. De bestedingseffecten bij leasebedrijven ijlen in dat opzicht na. Toch lijkt het er daarmee op dat Almere in 2020 relatief gunstig uit de coronacrisis komt. Conclusie De regionale economische prestaties in 2019 waren op een enkele uitzondering na nog positief. Wel kwam het groeicijfer 2019 in vergelijking met 2018 in maar liefst 47 gebieden lager uit. Alleen in grote delen van Noord-Nederland en, nipt, in de reAlmere lijkt tot nu toe relatief minder last te hebben van de coronamaatregelen en kan daarmee het verlies beperkt houden jard euro toegevoegde waarde en 10.000 arbeidsplaatsen. Bij dit soort getallen lijkt het steunpakket van de Nederlandse overheid aan KLM (3 à 4 miljard euro) en loonsubsidies aan bedrijven met weggevallen omzet als gevolg van de luchtvaartstop, geen overbodige luxe. Almere In Almere is, los van het eventuele ingio Haarlemmermeer was de economische groei hoger dan in 2018. De regio Haarlemmermeer, een van de winnaars van gisteren, kan op grond van een nog optimistisch economisch scenario in 2020 als een verliezer van morgen worden bestempeld. Almere, de tweede winnaar van gisteren, lijkt tot nu toe relatief minder last te hebben van de coronamaatregelen en kan daarmee het verlies beperkt houden. PAGINA 28 >> Pagina 27
Pagina 29Voor verenigingsbladen, online publicaties en magazines zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw brochures.
BT 2 2020 Lees publicatie 422Home