Beleid lector De Ondernemende Regio aan Fontys Hogescholen, en Merten Nefs, onderzoeker aan de TU Delft en programmaleider bij Vereniging Deltametropool, in een reactie. Provincies zijn al langer bezig met het aanwijzen van bepaalde clusters waar logistiek wordt toegestaan, bijvoorbeeld in het programma-Goederenvervoercorridor. ‘Maar het is altijd goed als het Rijk er extra kracht op zet’, zegt Pen. ‘Anderzijds blijft het erg voorzichtig, zo niet teleurstellend, rond circulariteit en verduurzaming. Op papier klinkt het prima om meer aandacht te hebben voor het beter benutten van bestaande terreinen, maar de praktijk is dat er geen rooie cent beschikbaar is om bestaande terreinen anders en beter te benutten en op te knappen. Met deze lichte beleidswijziging zijn we er nog lang niet wat betreft het structureel negeren van het belang van bestaande terreinen.’ Uiteindelijk moeten de provincies de behoefte aan nieuwe logistieke terreinen gaan vaststellen Verdere verdichting op bestaande locaties biedt echter lang niet overal soelaas, stelt Jordy Verhoeven, hoofd Industrial & Logistics bij vastgoedadviseur JLL. ‘De grote logistieke clusters in Noord-Brabant kampen nu al met problemen met de bereikbaarheid voor het wegvervoer. Ook hebben ze te maken met een tekort aan personeel. Met de strategie om te blijven clusteren, worden die problemen alleen maar groter.’ Volgens Verhoeven is behoefte aan verdere spreiding in het gebied tussen de clusters. ‘Verdeeld over de provincie liggen drie grote logistiekclusters. Het zou goed zijn om te kijken of ook in de gebieden daartussen nieuwbouw mogelijk is.’ Aantoonbare behoefte Voor nieuwe terreinen geldt dat er aantoonbaar behoefte moet zijn, schrijft Ollongren. De volgende vraag is dan hoe die behoefte gemeten kan worden. ‘Rijk en provincies bepalen samen de uitgangspunten voor deze behoefteraming. Het ministerie van EZK neemt daartoe het initiatief. Daarbij worden de logistieke sector en andere relevante partijen betrokken. Over deze aanpak maakt het kabinet dit jaar bestuurlijke afspraken met de medeoverheden in de Samenwerkingsafspraken over de NOVI. Daarbij worden de logistieke sector en andere relevante partijen betrokken.’ Uiteindelijk moeten de provincies de behoefte aan nieuwe logistieke terreinen gaan vaststellen, schrijft de minister. ‘Het klinkt allemaal logisch’, zegt Pen. Toch is er nog veel werk aan de winkel. ‘Lokale overheden beslissen nu over nieuwe logistieke locaties. Ze missen voor goede besluitvorming relevante informatie over de toegevoegde waarde van de verschillende typen logistiek en hun negatieve effecten op de omgeving. Daarnaast ontbreken criteria en benchmarks voor scherpe besluitvorming en onderhandeling, waarbij de logistieke vastgoedsector op basis van wederkerigheid en draagkracht – en die is er – investeert in omgevingskwaliteit en niet alleen de winst opstrijkt.’ Corona De logistiekmarkt is in beweging, niet in de laatste plaats door de huidige coronacrisis. Consumenten zijn massaal overgestapt op online shoppen, waardoor logistieke dienstverleners op dit moment alle zeilen moeten bijzetten. In een wereld na corona zal die groei niet zomaar terugvallen, verwacht Verhoeven. ‘De overheid zal hierover in gesprek moeten met de sector.’ Kabinet neemt meer regie op de inrichting van Nederland De oplopende druk op de fysieke leefomgeving vraagt om scherpe en fundamentele keuzes en meer regie vanuit het Rijk. Dat schrijft minister Kajsa Ollongren in een brief aan de Tweede Kamer als aanvulling op de ontwerp-NOVI. Het Rijk wil samen met decentrale overheden de ruimte in heel Nederland zo goed en zo duurzaam mogelijk inrichten. Het neemt het voortouw en maakt keuzes die richting geven aan deze gezamenlijke opgave die regionaal en lokaal verder uitgewerkt wordt. De aanvullende keuzes op de ontwerp-Nationale Omgevingsvisie (NOVI) betreffen het sturen op de ontwikkeling van het Stedelijk Netwerk Nederland en op de vestiging van distributiecentra. Daarnaast ligt de focus op een langetermijnaanpak voor het landelijk gebied. Samen met gemeenten en provincies wil het Rijk de ruimte in heel Nederland zo goed en zo duurzaam mogelijk inrichten. Dit vraagt om maatwerk per regio. Om tegemoet te komen aan de bevolkingsgroei en de toenemende woningvraag kiest de overheid ervoor meer te sturen op de ontwikkeling van het hele Stedelijk Netwerk Nederland, door hierin nieuwe woonen werklocaties te koppelen aan goede bereikbaarheid. In de plannen van de regio’s worden binnen- en buitenstedelijke mogelijkheden voor woningbouw tegelijk in beeld gebracht. Het is belangrijk dat Rijk en regio dit samen en tegelijkertijd doen, om zo het tempo in de woningbouw vast te houden. Voor gebieden met de grootste groei wordt een regionale verstedelijkingsstrategie gemaakt. BT • JAARGANG 16 • NUMMER 02 PAGINA 32 >> Pagina 31

Pagina 33

Heeft u een clubblad, pagedirect of digi edities? Gebruik Online Touch: magazine digitaal bladerbaar maken.

BT 2 2020 Lees publicatie 422Home


You need flash player to view this online publication