Beleid Er is ook een tweede effect van de pandemie zichtbaar, vertelt Verhoeven. ‘We zien nu in veel westerse landen dat partijen erover nadenken om outsourcing naar lagelonenlanden terug te draaien. Kijk naar Philips, dat door protectionistische maatregelen in het buitenland moeite heeft Is dit het begin van het opnieuw centraliseren van de ruimtelijke ordening? om hier beademingsapparatuur te leveren. Of naar de problematiek rond de levering van mondkapjes. Ook voor andere productgroepen geldt dat leveranciers die dichter bij huis ter beschikking willen hebben.’ Op risico bouwen Ontwikkelaars die snel willen inspelen op dit soort ontwikkelingen, worden door de toetsingsstap bij de provincies sterk beperkt, zegt Verhoeven. ‘Vaak kiezen zij ervoor om te bouwen op risico, waarbij al gebouwd wordt wanneer nog niet voor alle vierkante meters een huurder of koper is gevonden. Als de toetsing betekent dat er alleen nog gebouwd kan worden als een hal volledig verhuurd is, lopen die projecten veel vertraging op.’ Pen en Nefs pleiten al langer voor hogere eisen aan bedrijventerreinen. Dat het Rijk de regie nu naar zich toetrekt noemen ze opvallend. ‘Dit botst met de geest van de Omgevingswet. Dus is dit het begin van het opnieuw centraliseren van de ruimtelijke ordening? Ook is het vooral een defensief beleid, gericht op het uit de hand gelopen succes van eigen stimuleringsbeleid van mainports en Nederland Distributieland. In plaats van ruimtelijke sturing in de marge zou het Rijk zich proactief moeten richten op het realiseren van de benoemde rijksdoelen voor 2050: zero-emissionlogistiek, circulaire economie en een concurrerend leef- en vestigingsklimaat. Clustering van logistieke bedrijven kan hier in bepaalde gevallen een onderdeeltje in zijn, maar er is veel meer nodig om ketens en werklandschappen klaar te stomen voor deze doelstellingen.’ Verduurzaming Het kabinet ziet door het grootschalige karakter van veel distributiecentra kansen om verduurzaming een extra zetje in de rug te geven. Die verduurzaming krijgt wel een verplicht karakter. Met een aanpassing van het Besluit bouwwerken leefomgeving krijgen gemeenten mogelijkheden om bij nieuwe centra het benutten van dakoppervlak voor zonne-energie en groen-blauwe daken af te dwingen. Ook onderzoekt het kabinet welke wettelijke mogelijkheden gemeenten moeten krijgen om via maatwerk in het individuele geval, indien noodzakelijk ook in de bestaande bouw, het duurzaam gebruik van het dak te kunnen verplichten, schrijft de minister. Hoewel deze duurzame maatregelen voor nieuwbouwpanden relatief gemakkelijk toe te passen zijn, komen eigenaren en gebruikers van bestaande bouw voor grote uitdagingen te staan wanneer ze verplicht moeten verduurzamen, stelt Verhoeven. ‘Dakconstructies zijn in de meeste gevallen niet berekend op een extra belasting door zonnepanelen of waterberging. Althans, niet zonder forse extra investeringen en verbouwingen. Bij panden waar het wel kan, wordt het in sommige gevallen onmogelijk om extra voorzieningen toe te voegen, zoals een dakgebonden koelinstallatie. Maatwerk is hier inderdaad op zijn plaats.’ Ook de toename van het aantal grote distributiecentra vraagt volgens minister Ollongren (Binnenlandse Zaken en Koninkrijkrelaties) om sturing en regie. Provincies en Rijk kijken gezamenlijk naar geschikte locaties voor nieuwe centra; eerst op bestaande terreinen, vervolgens op aangewezen plekken in de bestaande goederencorridors. Belangrijk is dat sprake is van een aantoonbare behoefte, goede inpassing in het landschap en het benutten van de aanwezige infrastructuur. Gemeenten krijgen de bevoegdheid zonnepanelen op het dak van nieuwe centra verplicht te stellen. Het kabinet kijkt daarnaast naar de mogelijkheden voor het creëren van robuuste natuurnetwerken, het realiseren van bufferzones rond kwetsbare natuurgebieden en ruimte voor agrarische functies in de voor landbouw goed geschikte gebieden. Het coronavirus heeft op indringende wijze duidelijk gemaakt dat bevordering en preventie van de gezondheid ook in onze leefomgeving nadrukkelijk onze aandacht en zorg moeten hebben, schrijft de minister. Dit zal in de definitieve NOVI waar nodig worden aangescherpt. Daarnaast acht de overheid ons land te klein voor perifere regio’s, zo lezen we in de brief. Daarom komt ook het verbeteren van de verbindingen tussen alle landsdelen aan bod, naast het aanpakken van bodemdaling, het inpassen van de energietransitie en een voorkeursvolgorde voor het waterbeheer. In haar brief benadrukt Ollongren dat meer regie geen centralisatie van taken en verantwoordelijkheden tot gevolg heeft. Wel ‘het geven van richting op grote opgaven en regie op goed samenspel, zowel publiek als publiek/privaat’ JAARGANG 16 • NUMMER 02 • BT PAGINA 33 Pagina 32
Pagina 34Interactieve web brochure, deze archief of verenigingsblad is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online maken van internet drukwerk.
BT 2 2020 Lees publicatie 422Home