RUBRIEKSTITEL KORT HOUDEN Ontwikkeling komen uitdagingen in het fysieke domein, in ondernemerschap en het aantrekken van nieuw talent samen. Clusterontwikkeling zoals in Urk gebeurt, past daar perfect bij.’ Het uiteindelijke doel is om Flevoland wereldwijd koploper te maken in de maritieme industrie, met een koppeling tussen de Flevohaven, de Urker cluster en de IJsselmeervisserij als drijvende krachten. Een Maritieme Board zoals de Rotterdamse en Groningse havens dat hebben, moet daarbij voor de nodige focus zorgen en een strategische langetermijnaanpak garanderen. ‘De gemeente en provincie treden daadkrachtig op bij de realisatie van de cluster’, zegt Post. ‘Die eensgezindheid is ook nodig om de Regio Deal te laten slagen.’ Investeren in duurzaamheid Vanuit de Regio Deal is 2,5 miljoen euro specifiek voor innovatie beschikbaar, vooral op het gebied van duurzaamheid. Dat sluit goed aan bij de doelstelling van de Regio Deal om Noordelijk Flevoland toekomstbestendig te maken. De ervaringen die Post eerder opdeed in Groningen komen goed van pas bij de duurzame ambities. Post: ‘Het noorden van Nederland wordt ook wel Hydrogen Valley genoemd. Er wordt daar flink geïnvesteerd in de overstap naar groene waterstof. De geografische ligging van Urk maakt het heel goed mogelijk om daar bij aan te sluiten.’ Doel is om de Urker kotters op den duur ook op waterstof te laten varen, maar voordat het zover is, is nog veel onderzoek nodig. ‘Het geld moet ondernemers een zetje richting innovatie geven’, zegt Post. ‘Zij zijn wat terughoudend, maar zien tegelijkertijd ook de noodzaak van verduurzaming in. Als opdrachtgevers op den duur duurzame schepen gaan eisen, kunnen en willen zij niet achterblijven.’ Is 2,5 miljoen euro wel genoeg om innovatie echt op gang te brengen? Post, lachend: ‘Als mijn budget snel op is, ben ik juist blij. Dat betekent namelijk dat er heel veel initiatieven lopen.’ Daarna, serieuzer: ‘Je moet het geld ook zien als aanjager, als vliegwiel.’ Hij trekt een vergelijking met de ledtelevisie. ‘Die apparaten waren toen ze net op de markt kwamen erg duur, maar een paar jaar later was de prijs al gehalveerd. Zo zal het ook met duurzame innovatie gaan. De eerste stappen zijn relatief prijzig, maar op het moment dat de massa toeneemt, wordt investeren in duurzaamheid goedkoper. Daarmee is het budget eigenlijk veel meer waard dan 2,5 miljoen.’ Samen met het onderwijs Samenwerking tussen bedrijven, middelbare scholen en mbo’s in de cluster zorgt voor een goede koppeling tussen onderwijs en de arbeidsmarkt. Op dit moment zijn het Berechja College en de maritieme tak van het ROC Friese Poort reeds erbij betrokken. Met stagetrajecten en praktijkopdrachten bij de Urker bedrijven worden studenten klaargestoomd voor het echte werk. Dat is een win-winsituatie, aldus Post. Bedrijven kunnen namelijk faciliteiten bieden die onderwijsinstellingen niet hebben, zoals zware machines, en de onderwijsinstellingen bieden de werknemers van de toekomst. Wel ziet Post nog kansen bij het ‘hip’ maken van werk in de maritieme sector. ‘Maritieme opleidingen zijn niet populair, de jeugd is maar matig geïnteresseerd in de visserij en de scheepvaart.’ Er lopen nu trajecten om de reputatie van de sector te verbeteren, maar deze staan volgens Post nog in de kinderschoenen. Treedt er geen verbetering op, dan ontstaan werknemerstekorten en komen de economische ambities in het geding. In dat geval zit een mogelijke oplossing in het aantrekken van mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt, zoals mensen met een migratieachtergrond. Is Urk, dat de reputatie heeft een gesloten gemeenschap te zijn, daar klaar voor? ‘Zeker’, zegt Post. ‘Ze zullen ook wel moeten.’ Om de innovatie te laten slagen, is ook intensieve samenwerking met hogere onderwijsinstellingen of TNO nodig. Het fundamentele onderzoek dat daar plaatsvindt, kan getoetst worden bij de bedrijven. Die samenwerking is regio-overstijgend. Post noemt Rijkuniversiteit Groningen als potentiële samenwerkingspartner. Planning Op dit moment is de gemeente Urk druk bezig met het bestemmingsplan voor de cluster. Doel is om dit eind 2020 rond te hebben. Naar verwachting worden de eerste kavels voor nieuwe maritieme bedrijven dan in 2023 vrijgegeven. Dat is wel onder de voorwaarde dat de Raad van State groen licht verleent aan de ontwikkeling. Die zette eerder een streep door de uitbreiding van de Urker haven omdat de stikstofdepositie bij de aanleg te hoog zou zijn. Op dit moment werken de provincie en de gemeente hard aan herziening van de plannen, zodat deze zo spoedig mogelijk alsnog doorgang kunnen vinden. Post heeft er alle vertrouwen in dat dit zal gebeuren. ‘De gemeente en provincie werken nu aan actualisatie van de milieuonderzoeken. Ik weet zeker dat de nieuwe cijfers voor doorgang zullen zorgen.’ Ook gedeputeerde Appelman verwacht doorgang. ‘Het móet ook doorgaan. Dat is in het belang van heel Nederland.’ >> JAARGANG 15 • NUMMER 03 • BT PAGINA 37 Pagina 36
Pagina 38Voor PDF-en, online studiegidsen en catalogussen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw spaarprogramma.
BT 3 2020 Lees publicatie 423Home