Voorheen kregen auto’s veel ruimte. Consequentie toepassing van het STOP-principe levert meer ruimte op voor voetgangers en fietsers. Bij autogericht ontwerp domineert de verkeersfunctie en is er amper verblijfsfunctie. Consequente toepassing van het STOP-principe levert meer verblijfsruimte op. noodzakelijk om tot een goed ontwerp voor tieners te kunnen komen. Om wegsegmenten autovrij/autoluw te maken of om enkelrichting in te stellen (wat meer ruimte kan geven aan fietsers en voetgangers), zijn er echter wel vaak ingrepen nodig op een hoger schaalniveau. Ontmoetingsplaatsen waar je van overal bekeken wordt, voelen meestal niet prettig aan Beeld: Luisella Planeta Leoni, Pixabay 01 Creëer zo veel mogelijk verblijfsruimte, en prioriteer in vervoersvormen Tieners moeten zich zelfstandig en autonoom kunnen verplaatsen. Erkenning en een consequente toepassing van het STOP-principe vormt de basis voor tienervriendelijke inrichting. Dit houdt in dat gestuurd wordt op lopen boven fietsen, en fietsen boven overig verkeer (‘eerst Stappers, dan Trappers, dan Openbaar vervoer en dan pas Personenvervoer’). Voetgangers en fietsvoorzieningen zijn maatgevend, niet de auto’s. De rijloper voor de auto’s kan dan vaak versmallen. De ruimte die daardoor ter beschikking komt, kan men inrichten als verblijfsruimte en/of ruimte voor fietsers. In een aantal gevallen zijn die mobiliteitsingrepen Dit impliceert bijvoorbeeld: • opmaak van een circulatieplan voor de wijk; • doorvoeren van een doorgedreven parkeerbeleid (bijvoorbeeld minder parkeren op straat en eerder op buurtparkings, nadruk op fietsparkeren eerder dan autoparkeren). Inrichting en planning zijn dus niet van elkaar te scheiden. Om het STOP-principe concreet te maken op inrichtingsniveau, moet er ook STOP-denken zijn op het planningsniveau. 02 Creëer meerdere ingangen, circuits en lussen op grotere pleinen Tieners zijn vaak in beweging en circuleren van de ene naar de andere plek. Op een groot plein of in een groot park is het daarom interessant om een lussenstructuur te creëren zodat tieners (maar ook ouderen of jonge gezinnen) ‘een toer kunnen doen’. Voor de sociale veiligheid is het ook aangewezen om meerdere ingangen vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 17 Pagina 16

Pagina 18

Interactieve e-whitepaper, deze spaarprogramma of mailing is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het online plaatsen van online nieuwsbrieven.

Stedelijk Interieur 4 2020 Lees publicatie 425Home


You need flash player to view this online publication