centrum. Daarmee wordt treinreizigers subtiel de weg naar het hart van de stad gewezen. Maar tegelijkertijd markeren de drie hoeken ook de verschillende in- en uitgangen van en naar het stationsgebouw. Bereikbaarheid De vernieuwing van het stationsgebouw is in feite de kroon op een langlopende gebiedsontwikkeling, in 2007 op gang gekomen vanwege de discussie over het toenemende autoverkeer in de stad. Een voornaam issue was de vraag of de ringweg, die voor driekwart om de stad liep, door te trekken. Daarmee zou de ‘Rondweg’ ook letterlijk een rondweg om Assen worden. ‘Wij vonden dat geen goed idee. Daarmee zou de stad opgesloten worden in de eigen ring, ook de groene verbinding met de Drentsche Aa zou in dit scenario verloren gaan’, schetst De Willigen. Maar tegelijkertijd had de hoofdstad van Drenthe wel een fors bereikbaarheidsprobleem. Door bevolkingsgroei en verdichting werd de ontsluiting van en naar de stad steeds problematischer. Bovendien was er in Assen circa 200 miljoen euro beschikbaar, voornamelijk rijksgeld uit de zogenoemde pot met Zuiderzeegelden. Dit geld kreeg het ‘noorden’ als compensatie voor het niet doorgaan van de snelle spoorverbinding van West- naar Noord-Nederland. ‘Het doortrekken van de Rondweg was op zich niet eens een gekke gedachte, maar in onze visie zou daarmee alleen het infrastructurele probleem aangepakt worden, het zou de aantrekkelijkheid binnen in de stad niet vergroten’, schetst De Willigen. Toenmalig wethouder Jaap Kuin had zich destijds al naar buiten uitgesproken voor het doortrekken van de rondweg. ‘Ik heb hem in een gesprek verteld hoe ik naar de ontwikkeling van de stad keek. Met andere keuzes voorzag ik een nieuwe stedelijke context voor Assen.’ Ruimtelijke problemen rond het station Want niet alleen de stadsontsluiting was namelijk hardnekkig, ook in de kern stapelden de ruimtelijke problemen zich op. Pijnpunt was de Overcingellaan, een belangrijke ‘We hebben de stad toekomstbestendig gemaakt’ Dit was een unieke kans voor Assen, die met beide handen is aangegrepen. Op die manier kijkt verantwoordelijk wethouder Harmke Vlieg terug op de ontwikkeling van de FlorijnAs in haar stad. ‘Het masterplan heeft ons veel houvast gegeven.’ Vlieg wijst erop dat de focus in eerste instantie lag op een beter bereikbare stad, maar dat dit ook veel positieve neveneffecten heeft opgeleverd. Zij wijst onder meer op woningbouw, stedelijke transformatie van verouderde plekken en het weer bevaarbaar maken van het Kanaal. Met behulp van de aanleg van beweegbare bruggen en sluizen is het water van het Kanaal omhoog gebracht, waardoor de pleziervaart weer een ronde door de stad kan varen. ‘Het is natuurlijk niet zo dat de vaarwegen overvol zijn, maar het vergroot de aantrekkingkracht van de openbare ruimte. Daarnaast is wonen aan het water aantrekkelijk. Op termijn willen we in het Havenkwartier een woonwijk ontwikkelen’, schetst Vlieg. ‘Het investeren in bereikbaarheid maakte al deze gebiedsontwikkelingen mogelijk.’ Groei De wethouder verwacht dat Assen in de komende 15 jaar richting de 80.000 inwoners zal groeien. Nu telt de stad circa 70.000 inwoners. ‘Dankzij de FlorijnAs kunnen we die groei op het vlak van wonen, werken, leef‘Dankzij de FlorijnAs kunnen we de groei op het vlak van wonen, werken, leefbaarheid en bereikbaarheid aan’ baarheid en bereikbaarheid aan.’ Zij beseft dat dit voor de stad ook een unieke kans was. ‘Het niet doorgaan van de Zuiderzeelijn is voor het noorden een dikke streep door de rekening geweest, maar mede daardoor hebben we wel 200 miljoen euro ter beschikking gekregen, wat ontzettend veel geld is. Zonder die compensatiegelden was dit nooit mogelijk geweest.’ Na afronding is er nog een bedrag van 6 miljoen euro over. ‘Best opvallend, want budgetoverschrijdingen zijn in zulke grootschalige projecten eerder regel dan uitzondering’, zegt Vlieg. Volgens haar is het cruciaal geweest dat er eerst een masterplan werd ontwikkeld, waarna de FlorijnAs in acht deelprojecten werd opgeknipt. ,,In eerste instantie trokken we met de provincie Drenthe op, maar 6,5 jaar geleden hebben we afscheid genomen van elkaar. Assen heeft zelf de regie en risico’s voor de totstandkoming van FlorijnAs in de hand genomen. Dat is achteraf gezien een goede zet geweest. Het leverde meer regie en kortere lijnen op.’ Volgens de verantwoordelijk wethouder is ook het draagvlak onder inwoners hoog geweest. ‘Dat is belangrijk, want doorgaande wegen van en naar de stad lagen vaak open. Maar ook Assenaren zagen dat we wat moois wilden maken.’ En dat laatste is gelukt, benadrukt Vlieg telkens. ‘In Assen schreeuwen we het niet vaak van de daken, maar hier zijn wij wel trots op. We hebben de stad toekomstbestendig gemaakt.’ vakblad OVER DE OPENBARE RUIMTE • JAARGANG 18 23 Pagina 22
Pagina 24Voor club bladen, online PDF-en en club bladen zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online winkel in uw reclamefolders.
Stedelijk Interieur 4 2020 Lees publicatie 425Home