AANTREKKELIJK CENTRUM • TREND Op maat gemaakte banken rond de planten en bomen in het centrum van Barneveld. E en goed centrum- en winkelgebied moet allereerst aantrekkelijk zijn voor diverse bezoekdoelen, zegt Joost Nicasie van Areaal Advies. Nicasie adviseert gemeenten in ruimtelijk-economisch beleid en deelt de stadsbezoeker in aan de hand van vier soorten bezoekdoelen. Hoe belangrijk de buitenruimte is, is afhankelijk van het doel waarmee iemand de stad bezoekt. Voor de mensen die naar de stad ‘moeten’, moet de openbare ruimte vooral functioneel en veilig zijn. Hier moet je op de openbare ruimte sturen als je wilt dat een centrum beter functioneert. Nicasie: ‘Bezoekers die naar de stad wíllen en daar geen commercieel doel bij hebben – zij MOOIMEUBILAIR komen bijvoorbeeld om vrienden te ontmoeten of om rond te slenteren – hechten meer belang aan de buitenruimte. Groen, aandacht voor bewegen en cultuurhistorische aspecten maken de binnenstad dan aantrekkelijker.’ Winkelen op zichzelf wordt volgens Nicasie steeds minder belangrijk. ‘Mensen willen in het centrum een rondje wandelen of wat ronddwalen. De uitstraling van de buitenruimte wordt daardoor steeds belangrijker.’ Beleving In een dorp speelt het sociale aspect een grote rol, in de stad in grotere mate de beleving. En juist op dat laatste punt worden we steeds kritischer. ‘Vroeger waren we tevreden met het eten van een saucijzenbroodje op een bankje. Nu willen we ook vermaakt worden. Voor snuffelen en dwalen maak je daarom beter geen rechttoe, rechtaan-straten. En als er iets is waar men heen gaat om een hapje te eten, kun je terrassen met veel groen realiseren. Groen is overigens altijd goed en met het oog op klimaatverandering en hittestress ook een win-winsituatie.’ Belangrijk is ook de uitstraling van een gebied. Nicasie benadrukt dat het belangrijk is onderscheidend te zijn en vergelijkt het met de Efteling. ‘Elke attractie heeft een verhaal. De Efteling heeft zich heel goed afgevraagd: wat is ons DNA? Alles past daar in een thema. Gemeenten en winkelgebieden kunnen daar een voorbeeld aan nemen. Ga dus na: wat heb je, wat maakt jouw gebied aantrekkelijk en uniek? En laat dit terugkomen in het ontwerp; in de gevels, routing, het winkelaanbod en de openbare ruimte.’ Thematische herontwikkeling Een onderscheidende inrichting is bijvoorbeeld toegepast in Barneveld. Met thematische herontwikkeling en nieuwe zonering werd winkelstraat het Dijkje weer aantrekkelijk gemaakt. Het gebied kampte met slechte bereikbaarheid, een onduidelijke verkeerssituatie, veel verkeer in de straat en onhandige hoogteverschillen. Nick Lenderink, landschapsontwerper bij de gemeente: ‘Het Dijkje maakt onderdeel uit van het ‘winkelachtje’, een winkelrondje door het oude centrum. Het vormt het verbindingsstuk tussen de twee rondes. Het Dijkje moest P 15 Pagina 14
Pagina 16Interactieve digi krant, deze uitgave of onderwijscatalogus is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het digitaal zetten van epresentaties.
Mooi Meubilair 2020 Lees publicatie 426Home