Outle t en snuift wat cultuur bij het schip of de ‘oude’ straatjes. Inmiddels is Nederland drie factory outlets à la Batavia Stad rijk. Roermond en Roosendaal hebben beide een designer outlet. In november volgt een vierde, met The Style Outlets in de buurt van Amsterdam. Overigens kan je net zo goed zeggen dat Nederland een aantal outlets árm is, afhankelijk van aan wie je het vraagt. Want de komst van een nieuwe outlet roept steevast weerstand op onder winkeliers uit omliggende gemeenten, die vrezen dat de outlet broodnodige klandizie wegsnoept. Toch hoeven winkeliers uit binnensteden niet enkel wrok te koesteren jegens outlets. Ze kunnen ook als inspirator dienen. Onder druk van demografische veranderingen, de opkomst van e-commerce, veranderende bestedingspatronen en de huidige coronacrisis, vindt in binnensteden een ware ‘retail-apocalyps’ plaats. BezoekersaanBATAVIA STAD HEEFT EEN HOOG DISNEYLANDGEHALTE O utlets zijn bijzondere plekken. Neem bijvoorbeeld Batavia Stad. Wie door deze outlet in Lelystad wandelt, waant zich in een vestingstadje uit de zeventiende eeuw. Omsloten door een stadsmuur, met klinkerstraatjes en houten winkelgebouwtjes, maar wel zonder de vuiligheid en chaos die je met dat tijdperk associeert. Batavia Stad is juist erg strak onderhouden en georganiseerd. Even verderop ligt het schip de Batavia, een minutieus gebouwde replica van een driemaster uit de Gouden Eeuw. De omstandigheden maken dat de outlet een hoog Disneyland-gehalte heeft. Consumptie en vermaak gaan feilloos in elkaar over. Je koopt je spullen bij een van de aanwezige kleding- of schoenenwinkels, haalt iets te eten of drinken bij de aanwezige Starbucks, McDonald’s of Subway tallen lopen gestaag terug, leegstand neemt juist toe. Dat staat in schril contrast met de successen die outlets de afgelopen jaren boekten. Batavia Stad en de fashion outlets trekken jaarlijks miljoenen bezoekers en genereren sterke omzetten. Touwtjes in handen De kracht van de outlet zit in de sterke organisatiegraad, legt Brigit Gerritse uit. Zij is programmamanager bij de Retailagenda en directeur van de Nederlandse Raad Winkelcentra. ‘Waar de organisatie van een binnenstad het resultaat is van een samenspel tussen de gemeente, verschillende winkeliers en een veelheid aan pandeigenaren, is in een outlet alles centraal geregeld. Versnipperd eigendom is geen probleem. Dat maakt dat in de pagina 15 » Pagina 14
Pagina 16Voor uitgaven, online sportbladen en flyers zie het Online Touch CMS systeem. Met de mogelijkheid voor een e-commerce shop in uw brochures.
Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home