Nijv er dal ‘O p een aantal plekken in Nederland lopen nog steeds rijkswegen dwars door de centra van dorpen en Nijverdal was daar een van’, zegt wethouder Margreet OvermeenBakhuis van de gemeente Hellendoorn. Tot een aantal jaren geleden liep de N35, een directe verkeersader tussen Zwolle en Enschede, dwars door de Grotestraat in Nijverdal. ‘En dat is een winkelstraat, dus je kunt je voorstellen dat dat voor nogal wat problemen zorgde met het rijdend verkeer, maar ook qua beleving voor het winkelende publiek. Op drukke momenten stond de Grotestraat vol met stilstaande auto’s. Dat was geen fijne situatie.’ Daar is met de aanleg van de Salland-Twentetunnel een einde aan gekomen omdat die deel uitmaakt van de doorgaande verkeersroute van Almelo naar Zwolle. Met de ingebruikname van de tunnel is het verkeer in het centrum van Nijverdal behoorlijk afgenomen. Voor de gemeente een mooie gelegenheid om het centrum aan te pakken. De circa 800 meter lange Grotestraat is verkeersluw gemaakt, het asfalt is grotendeels door de vrijgekomen trottoirklinkers vervangen en een gedeelte van de rijbaan is verlegd om meer ruimte voor terrasjes te creëren. De aparte fietspaden zijn verdwenen en de maximumsnelheid is verlaagd. Er is met bomen (geleverd door Van den Berk Boomkwekerijen) en planten veel openbaar groen gekomen en er zijn diverse waterelementen in de vorm van fonteinen aangebracht; Dusseldorp ISM heeft het gehele project gerealiseerd, onderaannemer Rots Maatwerk heeft de fonteinen geleverd en aangelegd, waarbij onderdelen van de vrijgekomen fontein zijn geïntegreerd. De straat is een aangename verblijfsruimte geworden met veel groen en pleintjes, en veel ruimte voor bezoekers, winkelend publiek en horeca. Op verschillende plekken kunnen kleinschalige evenementen en eventueel ambulante handel plaatsvinden. Hiervoor zijn op verschillende plekken PUTkasten (model ‘Evenement compact’) toegepast die een verscheidenheid aan elektrische aansluitpunten bieden. Klimaatadaptieve wadi De aanpak van de Grotestraat was nog best een flinke uitdaging zegt Overmeen-Bakhuis, want Nijverdal ligt tussen de Sallandse Heuvelrug en het Reggedal in en dat geeft bij flinke regenval veel overlast omdat door het hoogteverschil het water van de berg af naar beneden loopt en het riool dat niet aankon. Architecpagina 28 tenbureau OKRA heeft van dat hoogteverschil creatief gebruikgemaakt door langs de weg een fraaie klimaatadaptieve wadi te creëren met waterbergende plantvakken rond de bomen (zie kader). Bij regenval loopt het water van de weg via mooi vormgegeven goten naar de wadi waar het regenwater wordt opgeslagen onder de stoep om de bomen van voldoende water te voorzien. Landschapsarchitect Wim Voogt van OKRA vertelt: ‘We hebben bij het ontwerp gekozen voor een landschappelijk concept. De Grotestraat in Nijverdal ligt op een helling. Als je de ene kant de straat uitrijdt kom je op de Sallandse Heuvelrug met de Holterberg; dat is hoog en droog met vliegdennen, als je de andere kant uitrijdt kom je in de beekvallei. Dat is nat en kwelgebied. Dat verhang is ook de oorzaak dat het water zich verzamelt in het dorp. We wilden Beeld: Ben ter Mull Beeld: Ben ter Mull Pagina 27

Pagina 29

Heeft u een pdf, i paper of ecursussen? Gebruik Online Touch: weekblad digitaal op uw website plaatsen.

Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication