Beeld: Thomas Klomp in het centrum die twee landschapstypes, dus zowel de natte lage zone als de droge hoge zone, allebei een plek geven. Dus er zijn heuvels gemaakt met hei en vliegdennen en er is over een vrij grote lengte van circa 120 meter, in het midden van de straat die meer dan 30 meter breed is, een wadi van een meter of 12 breed gemaakt, waar al het regenwater in kan lopen. Als de wadi volloopt, wordt het water verder afgevoerd naar de Regge. Op de dagen dat het droog is, is het een soort oase in de straat. Aan de zonkant is ruimte voor diepe terrassen en is het puur voetgangersgebied. De wadi is eigenlijk een soort speelplek voor de kleintjes.’ Cocreatie De herinrichting van de Grotestraat maakte deel uit van het Masterplan Centrum Nijverdal. In 2015/2016 hebben inwoners en ondernemers in een aantal cocreatiesessies hun ideeën en wensen mogen inbrengen. Overmeen-Bakhuis: ‘Die participatie van andere partijen is heel belangrijk geweest. Die stond echt centraal. Cocreatie vergroot niet alleen het draagvlak van plannen, maar laat ook zien hoeveel kennis en creativiteit er in de samenleving zit. Zo maak je samen een plan beter! Dat hebben we natuurlijk wel goed begeleid. Er is een bureau op gezet die dat goed heeft begeleid en met een voorlopig ontwerp is gekomen. Dat is later verder uitgewerkt door OKRA landschapsarchitecten. Maar ook allemaal in die cocreatiegedachte.’ Wim Voogt vertelt: ‘We hebben drie bijeenkomsten gehouden waar groepen van circa tachtig mensen op afkwamen en waarbij in kleine groepjes van vijf, zes mensen werd gediscussieerd. In de eerste bijeenkomst hebben we plaatjes laten zien om de gewenste sfeer in de straat te bepalen en welk gebruik de straat moest hebben. Op die manier ontstond al vrij snel consensus over allerlei thema’s zoals de platanen die er stonden, moesten die weg of niet? Het bleek dat dat een te grote stap was om die allemaal in een keer weg te halen. En parkeren: geen auto’s, heel veel auto’s of iets minder? Sommige thema’s gaan de komende 20 jaar spelen, zoals die oude platanen en parkeren en bereikbaarheid. Zo is er de laatste tijd een vrij sterke roep om in het centrum een deel van de Grotestraat autovrij te maken. Bij de derde sessie hadden we een ontwerp waarvan iedereen zei: dit vind ik fantastisch. Zo gaan we het maken. Om het nog ingewikkelder te maken: er moest snel gebouwd worden anders zou de subsidie van de provincie verlopen. We zijn binnen 6 weken van schets naar ontwerp gegaan zodat we daarna gelijk door konden gaan met de bouwvoorbereiding.’ Margreet Overmeen-Bakhuis: ‘De provincie heeft er inderdaad wel wat druk op gezet dat het binnen 2 jaar gerealiseerd moest zijn. Maar dat is ook allepagina 29 » Pagina 28

Pagina 30

Voor folders, online catalogussen en reisgidsen zie het Online Touch content management beheersysteem systeem. Met de mogelijkheid voor een web winkel in uw maandbladen.

Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication