B ij de term veiligheid is de associatie met criminaliteit snel gelegd. Wereldwijd wordt Crime Prevention Through Environmental Design (CPTED, spreek uit als ‘septed’) gebruikt om criminaliteit te voorkomen. Dit model is opgebouwd uit richtlijnen voor de openbare ruimte. Zo adviseert CPTED onder meer goede zichtbaarheid te realiseren, een duidelijk onderscheid aan te brengen tussen openbare en private ruimte en de openbare ruimte goed te onderhouden. In Nederland gelden normen voor specifieke aspecten binnen de ruimtelijke ordening. Denk aan normen in het kader van de verkeersveiligheid of geluidsoverlast, of het Politiekeurmerk Veilig Wonen. Voor de openbare ruimte als geheel zijn richtlijnen beschikbaar. Stichting Veilig Ontwerp en Beheer (SVOB) heeft de CPTED-strategieën verder uitgewerkt in het Handboek Veilig Ontwerp en Beheer en beheert een register met geregistreerde CPTED-experts. De belangrijkste uitgangspunten adviseren rekening te houden met zichtbaarheid, eenduidigheid, toegankelijkheid van een centrum en aantrekkelijkheid (ZETA). ZETA-richtlijnen Deze ZETA-richtlijnen zijn door SVOB uitgewerkt in thematieken. Een paar voorbeelden: de stichting Pollers ( foto boven) weren niet-geautoriseerd verkeer. Soms worden camera’s gebruikt. Rijden mensen onbevoegd het centrum in, dan ontvangen zij achteraf een boete. Foto op linker pagina: Rotsblokken zorgen voor inrijbeveiliging. adviseert dat horeca en terras bij elkaar moeten liggen (zichtbaarheid), terrassen en looproutes elkaar niet moeten hinderen (toegankelijkheid), goed beheer nodig is (aantrekkelijkheid) en terrasgrenzen gemarkeerd kunnen worden (eenduidigheid). Om straatroof te voorkomen raadt de stichting onder meer aan gebieden overzichtelijk te houden (zichtbaarheid). Bij straatmeubilair moet onder meer worden voorkomen dat deze op een ongewenste manier gebruikt worden (eenduidigheid). Randy Bloeme is bestuurslid van SVOB en adviseur bij onderzoeks- en adviesbureau DSP-groep. In deze laatste functie helpt hij overheden met allerlei veiligheidsvraagstukken. Bloeme ziet dat veiligheid, in tegenstelling tot verkeer, vaak niet het eerste thema is dat op de agenda staat. Of ontwerpers werken met bijvoorbeeld zichtlijnen, maar dit niet wordt vastgelegd of getoetst. Gemeenten kloppen veelal aan op het moment dat er sprake is van een veiligheidsprobleem. Zo helpt DSP-groep gemeente Amsterdam bij de herinrichting van station Lelylaan, waar al jaren veiligheidsproblemen zijn. De projectgroep voor de stationsherinrichting is ontstaan vanuit een mobiliteitsvraagstuk, waarbij het thema veiligheid als apart vraagstuk werd meegenomen. Hier wordt de Veiligheidseffectrapportage (VER) uitgevoerd, een tool om veipagina 33 » Pagina 32

Pagina 34

Interactieve online archief, deze club blad of reclamefolder is levensecht online geplaatst met Online Touch en bied het naar een online publicatie converteren van web clubmagazines.

Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home


You need flash player to view this online publication