V eiligheid van De Omgevingspsycholoog. Van Dijk adviseert overheden en bouwers hoe zij de gebruikerservaring van de fysieke omgeving kunnen verbeteren. Veiligheidsbeleving is daar vaak een onderdeel van. Lastig is dat meerdere emoties het veiligheidsgevoel kunnen beïnvloeden. ‘VAAK ZIJN DE PLEKKEN DIE GOED GEBRUIKT WORDEN OOK VEILIGER’ ‘Hoe veilig iemand zich ergens voelt, is afhankelijk van de setting waarin hij zich bevindt, maar ook van diens ervaring. Zo kan een situatie die je eerder hebt meegemaakt, denk aan een vervelend tandartsbezoek, invloed hebben op hoe je je op enig ander moment in de openbare ruimte voelt, ook al is er ogenschijnlijk geen verband tussen beide. De angst die je in de ene situatie ervaarde, beïnvloedt je beoordeling in een andere situatie.’ ligheidsrisico’s in kaart te brengen. ‘Middels een probleemanalyse wordt in kaart gebracht welke risico’s spelen in het gebied, welke rol de inrichting speelt en wat er fysiek verbeterd kan worden.’ Gevoel van veiligheid Maar hoe goed gemeenten ook de veiligheidsrisico’s verkleinen, garantie dat er niks voorvalt is er nooit. En al gebeurt er niks, dan nog kan een bezoeker zich onveilig voelen. Naast daadwerkelijke criminaliteit speelt ook het gevoél van veiligheid een rol. Veiligheidsgevoelens zijn persoonsafhankelijk. In de openbare ruimte scannen mensen onbewust de omgeving om in te schatten hoeveel mensen er rondlopen, welk gedrag er van hen wordt verwacht en wat ze van anderen kunnen verwachten. Hoe meer zij zich hiermee identificeren, hoe meer zij zich op hun gemak voelen, zegt Joren van Dijk pagina 34 Mobiele cameramast in Sittard Roadblocks en camera’s Dat maakt dat maatregelen zoals roadblocks niet per definitie een positieve invloed hebben op het ervaren gevoel van veiligheid. En wie een slechte ervaring met de politie heeft, zal de aanwezigheid van dienders niet per se als veiligheidsbevorderend ervaren. Kortom: veiligheidsbeleving is contextafhankelijk. Overigens is bij die roadblocks nog een interessante kanttekening te maken. Na aanslagen in onder meer Nice (2016) en Londen (2017) maakten ook in Nederland obstructiemethoden een opmars. Maar als betonblokken niet gezekerd of te licht zijn, kunnen ze veranderen in projectielen als er iemand tegenaan rijdt, zegt Bloeme. ‘Vaak worden deze maatregelen genomen vanuit een zekere politiek-bestuurlijke druk. Met het plaatsen ervan geven burgemeesters het signaal af dat zij hun burgers beschermen. Begrijpelijk, overigens. Je wilt als afdeling openbare veiligheid toch beantwoorden aan de roep iets te doen.’ Onderzoek laat zien dat als de urgentie wegvalt, vaak de roep ontstaat roadblocks weg te halen. Een ander zichtbare ingreep: camera’s. Vaak wordt er snel naar cameratoezicht gekeken als Pagina 33
Pagina 35Voor brochures, online magazines en tijdschriften zie het Online Touch content management system systeem. Met de mogelijkheid voor een online shop in uw PDF-en.
Mooie Pleinen 2020 Lees publicatie 1Home