ACHTERGROND lende vlootafbouw of spoorintensivering nadrukkelijk voorkomen. uitbreiding: komen er bijvoorbeeld grote 3D-printplaza’s of virtualrealitytheaters aan de randen van steden of op het huishoudenniveau? En wat zijn de transportconsequenties van innovaties; bijvoorbeeld intensievere vrachtvervoerstromen omdat trucks, treinen en schepen vaker zwaarder beladen zijn? De resultaten zijn ronduit spectaculair te noemen. Anno 2050 is het aandeel infrastructuur-gerelateerde CO2-uitstoot met 85 procent gereduceerd ten opzichte van 2016. Bovendien is het fossiele energieverbruik tot nul gereduceerd, terwijl voor alle vervoerswijzen in 2016 nog 750 petajoule fossiele brandstof (27.000 miljoen kilogram) nodig was. Essentieel is de aandacht voor wat we niet zien. De onzichtbaardere zeevaart draaide op vervuilende stookoliën, maar bleef veelal buiten het oog van nationale territoria en milieubeleidsmaatregelen. Ook de luchtvaart was ‘onzichtbaar’, bijvoorbeeld door het ontbreken van btw- en kerosinebelastingmaatregelen. Het zichtbaar maken van het onzichtbare heeft geleid tot grotere CO2-reducties: de emissies in de scheep- en luchtvaart zijn gedaald met respectievelijk 2000 en 4000 miljoen kilogram. Daartegenover is de energiebehoefte toegenomen, zoals het meer ‘zichtbare’ autoverkeer is toegenomen van 1 petajoule elektrische energieverbruik in 2016 tot zo’n 200 petajoule nu. Kortom, anno 2050 is het onzichtbare zichtbaar aangepakt: first movers-beleid heeft een waterstof- en ondergrondtransitie bespoedigd. Bovendien zijn oude, zeer vervuilende, zee- en luchtvaartuigen versneld vernieuwd door verscheidene vloot-afbouwstimuleringsmaatregelen. Ook mobiliteitsreductie, gepaard met mobiliteitsprijsbeleid, leverde belangrijke milieubijdragen: zo verminderde het weg- en vrachtverkeer met 30 procent en verdubbelde het aantal treinkilometers voor personen en vracht. Bovenstaande was mede mogelijk dankzij breed maatschappelijk draagvlak: termen als vliegschaamte en treintrots zijn alledaags geworden. Dat er veel geld gaat naar groene innovatie vinden we niet meer dan normaal. 5. De Technologische Revolutie Technologische innovaties rondom infrastructuur, die positief bijdragen aan diverse maatschappelijke wensen, en efficiënt ruimtegebruik kenmerken dit scenario. Investeringskansen liggen bij efficient ruimtegebruik in plaats van massale infrastructurele NGINFRAmagazine 41 Groene successen dankzij doorbreken onzichtbaarheid ‘Technologie als verlosser’, mits we samenwerken Het Intergovernmental Panel on Climate Change (IPCC) heeft anno 2050 opnieuw de klimaatbalans opgemaakt. Wat blijkt? De wereld is steeds groener geworden dankzij nadrukkelijke aandacht voor onzichtbare vervuilers – scheepvaart –, onzichtbare infrastructuur – ondergrondse – en onzichtbare beleidsmaatregelen – mobiliteitsprijsbeleid. De fysieke leefomgeving leek in een gordiaanse knoop te zitten: astronomische bedragen waren vereist voor klimaatbestendigheid, woningbouw, vervangingsopgave transportcapaciteit, kwaliteit van leven en energietransitie. Niemand durfde in 2020 te dromen dat met beperkte middelen deze uitdagingen voldoende konden worden aangepakt. Cruciale ontwikkeling in de stap van droombeeld naar werkelijkheid: sterk samengaan van technologische en sociale innovatie. Pagina 40

Pagina 42

Scoor meer met een webwinkel in uw archief. Velen gingen u voor en publiceerden onderzoeksrapporten online.

Infra-1 Lees publicatie 411Home


You need flash player to view this online publication